Η οδήγηση αυτοκινήτου στη F1 είναι κατ΄ αρχάς ένα ακριβό
άθλημα. Το κόστος για κάθε χιλιόμετρο που διανύει το αγωνιστικό
αυτοκίνητο αγγίζει τα 400 ευρώ. Υπολογίζεται ότι χρειάζονται 250.000 εργατοώρες περίπου για
να φτιαχτεί ένα αυτοκίνητο αγώνων. Οι 120.000 από αυτές απαιτούνται για τη συναρμολόγηση της
μηχανής, η οποία αποτελείται από 5.000 κομμάτια! Πριν από κάθε αγώνα
μετακινούνται 28 τόνοι υλικών που αφορούν το αυτοκίνητο, τα ελαστικά, τα
ανταλλακτικά, τα εργαλεία, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και άλλα εξαρτήματα. Τέλος, περίπου 70 άνθρωποι δουλεύουν σε κάθε ομάδα στη
διάρκεια του αγωνιστικού Σαββατοκύριακου.
O αγώνας αποτελεί πράγματι μια σκληρή δοκιμασία για όλη την
ομάδα. Η ρύθμιση του αυτοκινήτου και άλλα τεχνικά ζητήματα
αποτελούν ασφαλώς ένα σημαντικό τμήμα της επιτυχίας.
Εκτός από το αυτοκίνητο, η κατάσταση του οδηγού παίζει
επίσης σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα, ειδικά σε αγώνες όπως στη Μαλαισία και
στο Μπαχρέιν, όπου η υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος επηρεάζει την απόδοση
του οδηγού.
Από διάφορες μετρήσεις που γίνονται κατά τον αγώνα φαίνεται
ότι η θερμοκρασία στο πιλοτήριο φτάνει τους 70 C, ενώ αυτή στο εσωτερικό του
κράνους του οδηγού τους 60 C.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι το κράνος του οδηγού αερίζεται
με ένα ειδικό σύστημα κλιματισμού.
Το θερμικό στρες στο οποίο υποβάλλονται οι οδηγοί είναι
πράγματι πολύ υψηλό. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στην υψηλή θερμοκρασία στο
πιλοτήριο αλλά και στον ρουχισμό που φέρουν.
Οι οδηγοί φορούν μια ειδική στολή η οποία μπορεί να τους
προστατεύει από τη φωτιά αλλά δεν διευκολύνει την εξάτμιση του ιδρώτα, που
είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος απώλειας της θερμότητας από το σώμα.
Αποτέλεσμα αυτού είναι η προοδευτική αύξηση της θερμοκρασίας του εσωτερικού του
σώματος του οδηγού που μπορεί να καταλήξει σε υπερθερμία.
Η αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος με τη σειρά της οδηγεί
σε μεγαλύτερη εφίδρωση και συνεπώς επιτάχυνση του ρυθμού απώλειας των υγρών από
το σώμα και, τελικά, αφυδάτωση.
Οι δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα του οδηγού της F1
ενδέχεται να φτάσουν τα 4,5 G κατά το φρενάρισμα.Οι συνθήκες αυτές δημιουργούν μεγάλες επιβαρύνσεις για το
μυοσκελετικό σύστημα.
Επιπλέον σε έναν αγώνα γίνονται 2.600-3.000 αλλαγές στις
ταχύτητες και αυτό είναι ένα επιπρόσθετο μυϊκό έργο.
Η καρδιακή συχνότητα, που είναι ο δείκτης της προσπάθειας
που καταβάλλει ο οργανισμός, είναι κατά μέσον όρο 160 παλμοί το λεπτό κατά τη
διάρκεια του αγώνα με κορυφώσεις στους 200 παλμούς.Είναι, δηλαδή, λίγο χαμηλότερη από αυτήν που έχει ένας
μαραθωνοδρόμος ή 2,5-3 φορές πάνω από την καρδιακή συχνότητα ηρεμίας.
Τέλος, ο οδηγός χάνει 1.300-2.000 θερμίδες περίπου κατά τη
διάρκεια του αγώνα!
Η ενέργεια αυτή είναι πολύ μεγάλη αν αναλογιστεί κανείς ότι
ο μέσος άνθρωπος χρειάζεται 2.500 θερμίδες στη διάρκεια του 24ώρου. Ενδεικτικά
η ενέργεια των 1.300-2.000 θερμίδων αντιστοιχεί σε μιάμιση ώρα γρήγορο τρέξιμο
(5 min/km) ή επτά ώρες περπάτημα με ρυθμό 10 min/km!
Η λήψη υγρών κατά τη διάρκεια του αγώνα γίνεται από ειδικό
δοχείο στο αυτοκίνητο, μέσω ενός σωλήνα προσαρμοσμένου στο κράνος του οδηγού.
Η κατανάλωση νερού και η αναχαίτιση με αυτόν τον τρόπο της
αφυδάτωσης και της υπερθερμίας έχουν ευεργετικά αποτελέσματα για τον οργανισμό,
όπως έχει δειχθεί σε πολλές έρευνες.
Για τον θερμο-εγκλιματισμό, που μπορεί να αναδειχθεί σε
σημαντικό συστατικό της επιτυχίας σε αγώνες όπως στο Μπαχρέιν και στη Μαλαισία,
απαιτούνται 7-10 ημέρες προπόνησης στις συγκεκριμένες συνθήκες.
Μετά τον θερμοεγκλιματισμό ο πιλότος ιδρώνει περισσότερο και
με αυτόν τον τρόπο ρυθμίζει καλύτερα τη θερμοκρασία του σώματός του.
Οι απαιτήσεις λοιπόν τόσο για το μυϊκό όσο και για το
καρδιαγγειακό σύστημα είναι πολύ μεγάλες κατά την οδήγηση του αγωνιστικού
αυτοκινήτου.
Για να τα καταφέρουν οι οδηγοί γυμνάζονται τακτικά και
συστηματικά, όπως και οι αθλητές άλλων αθλημάτων.
Η προπόνησή τους περιλαμβάνει αερόβια άσκηση για την
εκγύμναση του καρδιαγγειακού συστήματος αλλά και ασκήσεις μυϊκής
ενδυνάμωσης....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου